Trendspaning: Ätbara förpackningar

Trendspaning: Ätbara förpackningar

Ätbara förpackningar är ett koncept som ligger precis i gränslandet mellan livsmedel och förpackningar – precis där OpenUp verkar. Även om ätbara ”förpackningar” egentligen funnits länge i form av exempelvis glasstrutar och tortillabröd, märker vi tydligt att trenden kring ätbara förpackningar har blivit hetare och att allt fler forskare, entreprenörer och även etablerade företag har börjat titta på mer avancerade koncept och teknologier. Utmaningarna med ätbara förpackningar är många, men det är även möjligheterna!

Allt för många konsumenter anser att förpackningar endast är onödigt skräp. Detta har att göra med att förpackningar endast anses vålla problem när produkten väl är uppäten, till exempel då tomma förpackningar skräpar ner våra gator och då återvinningskärlen tar upp allt större plats i våra hem. Tänk om förpackningen bara kunde försvinna när den väl har spelat ut sin roll och produkten är uppäten? Ännu bättre; tänk om man kunde äta upp både produkten och förpackningen?!

Ätbara vattenbehållare

I framtiden kommer kanske vattenflaskor vara ett minne blott. Konceptet Ohoo! är en ätbar förpackning för vatten, som skapas genom den kulinariska tekniken ”sfärifiering”. Konceptet har uppmärksammats av Global Design Forum som en av ”five ideas to shake the world”. Utmaningar som kvarstår för konceptet handlar om att göra membranen tillräckligt starka för att säkerställa att de av klarar att distribueras utan att gå sönder.

Skärmavbild 2015-03-27 kl. 13.47.22

Den ätbara vattenbehållaren Ohoo! (bildkälla: Skipping Rocks Lab)

Inspiration från naturen

Ett förpackningskoncept som har fått stor uppmärksamhet senaste åren är WikiPearls, som är livsmedelsförpackningar inspirerade av hur naturen förpackar frukt och grönt. Konceptet är tänkt att passa produkter som glass, ost, yogurt, drycker, etc. och ska kunna säljas direkt på butikshyllan, utan extra förpackning. WikiPearls innehållandes frozen yoghurt finns sedan förra året att köpa på Wholefoods-affärer i USA, men där är produkten är än så länge förpackad med ett yttre icke ätbart skyddsemballage.

Wiki-Cell

WikiPearls i olika varianter (bildkälla: WikiPearls)

En utmaning med ätbara förpackningar är nämligen att hygienkraven blir väldigt höga, både under produktion och distribution. Dessutom är det viktigt att de ätbara förpackningarna verkligen skyddar innehållet till samma grad som motsvarande konventionella förpackningar. Annars finns det risk för att onödig mat går till spillo, vilket skulle vara mycket ofördelaktigt ur hållbarhetssynpunkt.

Take away-förpackningar

Kanske passar konceptet med ätbara förpackningar bäst för restauranger och take away-konsumtion, där livsmedlet endast ska förvaras i förpackningen en kortare tid. Ett exempel på detta är den brasilianska Bob’s Burgers som i en kampanj för ett par år sedan lindade hamburgare i ätbart papper. Vidare lanserade Kentucky Fried Chicken väldigt nyligen en ätbar och värmetålig kaffekopp i Storbritannien.

kfc3

KFC:s ätbara kaffekopp (bildkälla: KFC)

 

Ätbara algförpackningar

Algeabra

Martina visar upp två av sina algförpackningar (fotograf: Amanda Magnusson)

Algeabra är ett svenskt förpackningskoncept gjort av ätbara alger som har utvecklat av produktdesignern Martina Green.

Min drivkraft är mitt stora miljöintresse. Det finns idag en obalans i att livslängden för plastförpackningen är så mycket längre än dess innehåll, och jag ville hitta en lösning där mat och förpackning har samma livslängd”, förklarar Martina.

Konceptet började som ett examensarbete och är fortfarande under utveckling, men har redan skapat stort intresse från bland annat restauranger och festivaler som ser en stor potential i idén.

Martina ser framförallt att förpackningarna bör kunna användas till just take away-mat, men i förlängningen finns även andra användningsområden. Varför inte portionsförpacka pasta i algmaterialet och låta de nyttiga algerna koka med tillsammans med pastan?

Fler intressanta artiklar om ätbara förpackningar:

Comments

comments